I dag var vi på Textilmuseet i Borås och pratade om hur de jobbade och vad de tänker på när de får besök av barngrupper.
Karin visade oss runt om i museet och berättade om inredningen i rummen och om olika textiler.
Första intrycket jag fick var att det är perfekt att se olika textiler och man kan använda sig av det när man ska lära ut till barn/eleverna. Att använda textil som pedagogiskt verktyg när vi kommer jobba med barnen.
Problemläsning man jobbar i en grupp och man samarbetarsamt genom att man jobbar med olika storlekar och form. Sen också eget tänkande och får fantisera och komma på saker själva.
Efteråt kan man dokumentera utifrån de saker som barnen har gjort och diskutera med barnen och ställa frågor som exempel: Blev det som de tänkt dig?
Det finns många möjligheter med textila material. Vi kan sy, klippa, väva och måla sen också pröva på alla dessa sätt och kombinera testa fram sig.
Vi fick pröva på tovning av ull. Ull har använts världen över i tusentals år på olika vis och bär på en kulturell historia.
Nästa steg är att skapa ett motiv till ull-tavlan. Det görs med hjälp av en tovningsnål och en tovningsdyna. Vi fick i uppdrag att välja
Utifrån första aktiviteten som vi pröva på med tovning av ull och varför inte göra ett studiebesök hos en textilmuseet.
Vi hade föreläsning kring tovning av ull och det praktiska arbetet med ull som ibland finns på museet. Vi fick fundera på vadsom inte passade bra av det vi gjorde med tovning och fick skapa våra egna idéer och pröva fram olika sorters textiler och av olika tillbehör.
Detta är något som jag skulle kunna kopiera rakt av i förskolan men det är då viktigt att tänka på vilka material och verktyg jag erbjuder, ser det inbjudande ut för barnen att skapa eller känns det begränsat? Körling (2012, s. 111) menar att miljön skapar nyfikenhet och är en förutsättning för att lärandet ska tillåtas.
Referenser
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar