fredag 20 november 2015

Praktiskt arbete med Anne Sundqvist

Under tre dagar har vi arbetat med praktiskt arbete med Anne Sundqvist. Första uppgiften var att vi skulle rita en kanin, en person på en strand och ett rum med en stol.





Vi fick rita på ett papper.
Vi använde oss av blyertspenna.
För att vi skulle öva med olika blyertspennor och se vilken som är mjuk och vilken som är hård.




Efter att vi hade ritat färdigt så fick vi måla med färglockar och pensel. Vi började med svart först och arbetade med olika penslar och testade oss fram till vilken pensel som vi tycker om mest. Vi använde oss av färglockar med hjälp av pensel.
För att vi skulle testa och bearbeta med färgerna och se vad som händer.


Efter det så fick vi jobba med lera och skapa något utav leran. Så jag gjorde en liten kanin och sedan gjorde jag en skål. Det var väldigt spännande och roligt att arbeta med leran. Man fick arbeta med händerna jätte mycket men på ett annat sätt.








 Vi fick jobba med lera och man skulle göra figurer/former så jag valde göra en kanin.
 Lera är väldigt roligt att användas även för yngre barn/elever så får dem också skapa olika figurer/former. Lera kan också vara väldigt användbart i praktikens syfte då man kan skapa muggar som exempelvis.








Här så fick vi göra 3 uppgifter: Vi skulle måla ett landskap med jordfärg och Cyan Magreta med olika pappers former som var: Målarduk canvas (linne tyg), skyddspapper och Duk-pano.

Vi fick måla landskap med jordfärg och Cyan Magreta och papperna som jag använde va: Skyddspapper och Duk-pano. Den sista som jag använde var Målarduk.
Vi använde oss av akrylfärger och pensel.
 Vi fick pröva på hur akrylfärgerna fungerar när man ska måla av olika slag och material.



"Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska
vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar
möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig."

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). 

Stockholm: Skolverket. Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar